Suplementy diety: z czym to się je.... Drukuj
Wpisany przez @MaRkO@   
środa, 12 maja 2010 22:23

Paliwo dla organizmu

Zasada ograniczonego zaufania, która powinna obowiązywać szczególnie na rynku farmaceutyków, wciąż nie może się przebić do naszej świadomości. Finezyjne techniki marketingowe okazują się dużo bardziej skuteczne od zdrowego rozsądku, choć sugerowanie leczniczych właściwości suplementów w ulotkach informacyjnych, na etykietach bądź w reklamie jest niezgodne z przepisami. Mimo to pożądana nieufność topnieje wobec wiary w pseudoantyrakowe minerały albo wspomniane specyfiki, dzięki którym można ?w tydzień stracić bez diety kilkanaście kilogramów?.

Image and video hosting by TinyPic

Suplementy zdołały już uwikłać naukę w niejeden spór, nie tylko o wartości lecznicze (czy odżywcze?) kozłka lekarskiego. Wciąż nie ma zgody między uczonymi, czy mikroelementy i witaminy są tak bezcennym paliwem dla organizmu, jak sugerują to ich reklamy. W ostatnim czasie ukazało się niemal tyle samo wyników badań wskazujących na ich przydatność, co podważających tę rolę; zwłaszcza jeśli ktoś bez anemii lub innych niedoborów wywołanych rozstrojem zdrowia chce je przyjmować w postaci tabletek, a nie naturalnych produktów spożywczych, np. owoców czy warzyw. W sierpniu 2006 r. w naukowym czasopiśmie ?Annals of Internal Medicine? ukazało się oświadczenie amerykańskich badaczy z Narodowego Instytutu Zdrowia w Bethesdzie, jednoznacznie kwestionujące leczniczy wpływ syntetycznych witamin A i E oraz beta-karotenu u osób zdrowych (jedyne korzyści, jakich doszukali się uczeni, przynosi suplementacja witaminy D i wapnia u kobiet po menopauzie oraz niektórych przeciwutleniaczy w zapobieganiu utracie wzroku).

No i czy niedobory witamin uzupełniać preparatami, co do których farmaceuci mają uzasadnione podejrzenia, że nie zostały w ogóle przebadane? ? Mam zaufanie do suplementów znanych marek, które na rynku są już od dawna ? mówi mgr farmacji Ewa Wietrak. ? W nowościach panuje tak olbrzymi chaos, że większość aptekarzy nie może być pewna, co sprzedaje.

Bo co wynika dla farmaceutów i pacjentów z takich ?informacji? na opakowaniach: czosnek niedźwiedzi, Himal Power ? siła mężczyzny, Slim Mints, Gracja? Pozostaje wierzyć, że kupujący nie będą się przy zakupach sugerować samą reklamą ani ceną, lecz zdrowym rozsądkiem.  ?

Polityka